Tiibet ja risteily Jangtse-joellaMatka maailman katolle ja mahtava Jangtse
Päiväohjelma
2025
Päivä 1 – Lentomatka Helsingistä PekingiinTänään on vuorossa lentomatka Helsingistä Pekingiin ja suuri seikkailumme voi alkaa.
Päivä 2 – Saapuminen Pekingiin
Tänään saavumme Pekingiin, Kiinan pääkaupunkiin, sen muinaiseen keisarilliseen sydämeen ja tämän päivän poliittiseen keskukseen. Peking on toiminut merkittävien tapahtumien näyttämönä jo vuosituhansien ajan.
Matkamme ensimmäinen vierailukohde on mahtava Kesäpalatsi. Yiheyuan-nimellä tunnettu Kesäpalatsi on kiinalaisen puutarhataiteen mestariteos, ja se toimi Qing-dynastian aikaisten keisareiden pakopaikkana kuumina kesäkuukausina. Kompleksia laajennettiin ja muokattiin huomattavasti leskikeisarinna Cixin toimesta 1800-luvulla. Hän käytti valtavia summia rahaa palatsinsa kunnostamiseen ja kaunistamiseen sen vaurioiduttua pahasti Toisen oopiumisodan aikana, Brittiläisen imperiumin ja Ranskan valtakunnan kohdatessa Kiinan. Palatsin suunnittelu on harmoninen yhdistelmä silmiä hiveleviä maisemapuutarhoja, tyylikkäitä paviljonkeja, pitkiä maalauksellisia käytäviä ja kauniita järviä, jotka ovat kuin suoraan kiinalaista estetiikkaa käsittelevästä kirjasta. Palatsialueen tärkein nähtävyys on Kunming-järvi, jota ympäröivät kaunis luonnonmaisema ja ihmisen taidokas kädenjälki – nämä yhdessä luovat uskomattoman harmonisen ja idyllisen näkymän.
Vierailtuamme Kesäpalatsissa nautimme lounaan, jonka jälkeen matkamme jatkuu kohti hotellia, jonne majoitumme kiertomatkamme ensimmäiseksi yöksi.
Illalla on vuorossa yhteinen tervetuloillallinen.
Päivä 3 – Pekingistä Xiningiin
Tänään jätämme Pekingin taakse ja matkamme jatkuu lentäen kohti Xiningiä, joka on Qinghain maakunnan pääkaupunki Luoteis-Kiinassa. Kaupunki sijaitsee Qinghai-Tiibetin ylätasangon ja Huangshui-joen juurella, ja se on Qinghain maakunnan poliittinen, taloudellinen ja kulttuurinen keskus. Muinainen Xining oli tärkeä linkki Silkkitien varrella, ja se on edelleenkin merkittävä liikenteen solmukohta Qinghai-Tiibetin ylängön sisämaahan. Tänään nautimme joko yhteisen lounaan tai illallisen, riippuen lennon saapumisajankohdasta.
Päivä 4 – Xining ja junamatka Lhasaan
Aloitamme päivän vierailemalla Kumbumin luostarissa, kiinaksi Ta'erin luostari. Kumbumin luostari on perustettu 1500-luvulla, ja se on kuuluisa vaikuttavasta arkkitehtuuristaan, lukuisista buddhalaisista veistoksista ja upeista maalauksista. Ei sovi myöskään unohtaa, että luostari on kuuluisan tiibetiläisen mestarin Tsongkhapan synnyinpaikka. Tsongkhapa, joka tunnetaan myös nimellä Je Tsongkhapa, oli vaikutusvaltainen tiibetiläinen buddhalaismestari. Hän eli 1300-luvulla ja perusti Gelug-koulukunnan, joka on yksi tiibetiläisen buddhalaisuuden pääkoulukunnista. Koulukunta tunnetaan puhtauden tavoittelusta, ja se elvytti tiettyjä tiibetiläisen buddhalaisuuden näkökohtia, korostamalla moraalisen käyttäytymisen, opiskelun ja meditaation merkitystä.
Nyt nousemme junaan, joka kuljettaa meidät Lhasaan. Junamatka Xiningistä Lhasaan on yksi maailman kauneimmista junamatkoista, kulkeehan se Tiibetin ylätasangon halki.
Junamatka kestää yleensä 22-25 tuntia, riippuen sääolosuhteista ja mahdollisista viivästyksistä reitin varrella. Mahtavien insinöörintaidonnäytteiden lisäksi meille avautuu matkan aikana upeat näkymät lumen peittämille vuorenhuipuille, suurille niityille ja laaksoissa kiemurteleville kristallinkirkkaille joille. Näitä dramaattisia maisemia muistelee ilolla vielä pitkään junamatkan jälkeenkin. Tanggulan rautatieasema on ”maailman korkein rautatieasema”, joka sijaitseekin 5 072 metrin korkeudessa merenpinnasta. Ohitamme Tuotuo-joen, joka tunnetaan tiibetiksi nimellä Dangqu-joki, se on yksi Jangtse-joen pääasiallisista alkulähteistä, vaikkakin virallisesti Jangtse-joen katsotaan alkavan toisesta alkulähteestä, Damqu-joesta. Tuotuo-joki on kuuluisa jäätiköistään, ja se on myös tärkeä osa Jangtse-joen ekosysteemiä.
Reittimme kulkee pienten tiibetiläisten kylien ohi ja näemmekin vilauksen mielenkiintoisesta tiibetiläisestä arjesta. Nukumme junan makuuvaunussa, jossa neljä henkilöä jakaa hytin (kerrossängyissä). Ruokailut junassa tapahtuvat omatoimisesti. Junan noustessa ylöspäin happea täydennetään junassa.
Päivä 5 – Saapuminen Lhasaan
Tänään saavumme Lhasaan, joka sijaitsee lähes 3 500 metrin korkeudessa merenpinnasta. Tänä päivänä meillä ei ole yhteistä ohjelmaa, mutta illallisen nautimme kuitenkin yhdessä. Päivän aikana meillä on aikaa rentoutua ja sopeutua muuttuneeseen korkeuteen Lhasassa.
Kaupungissa on edustettuina useita etnisiä ryhmiä, mutta tiibetiläisten osuus väestöstä on yli 85 prosenttia. Korkeasta sijainnista huolimatta ilmasto on leuto, ja auringonpaistetta riittää noin 3 000 tunniksi vuodessa. Lhasa on itse asiassa jaettu vanhempaan tiibetiläiseen ja nykyaikaiseen kiinalaiseen kaupunginosaan. Molempia kaupunginosia hallitsee Potalan palatsi, joka oli vuoteen 1959 saakka Tiibetin jumalkuninkaan Dalai Laman pääasuinrakennus. Sen lisäksi, että Lhasaa kutsutaan jumalten kaupungiksi, se tunnetaan myös auringon kaupunkina. Sateet saapuvat yleensä heinä-syyskuussa, jolloin sataa pääasiassa öisin, päivisin on aurinkoista.
Päivä 6 – Jalokivipuisto ja Seran luostari
Vierailemme Norbulingkan maailmanperintökohteessa, joka tunnetaan myös nimellä Jalokivipuisto. Se oli aikoinaan Dalai Laman kesäpalatsi, ja se on kuuluisa upeasta arkkitehtuuristaan ja kauniisti suunnitelluista puutarhoistaan. Alueen historia juontaa juurensa jo 1700-luvulle. Täältä löytyy myös tiibetiläistä taidetta ja perinteisiä tiibetiläisiä käsitöitä.
Näemme myös Seran luostarin, joka sijaitsee Lhasan pohjoisessa esikaupungissa ja joka tunnetaan Tiibetin toiseksi suurimpana luostarina. Yksi Tsongkhapan opetuslapsista rakensi luostarin vuonna 1419, ja sillä onkin suuri historiallinen merkitys. Luostarin punaiset seinät ja lähes taianomaiset rakennukset sulautuvat upeasti sitä ympäröivään mäkiseen maastoon. Sen muurien sisällä on useita uskonnollisesti ja kulttuurisesti merkittäviä esineitä, kuten maalauksia, veistoksia ja tekstejä, jotka kertovat luostarin rikkaasta historiasta ja hengellisestä perinnöstä. Päivän aikana nautimme yhteisen lounaan.
Päivä 7 – Potalan palatsi ja Johkang
Aamiaisen jälkeen näemme vaikuttavaan Potalan palatsin, joka on rakennettu Marporin vuorelle eli "Punaiselle vuorelle". Palatsi, joka on toiminut aikaisemmin sekä luostarina että linnoituksena, näyttäytyy meille arvokkaasti kaikista suunnista. Potalan palatsi rakennettiin 1600-luvulla, ja se on jaettu punaisiin ja valkoisiin rakennuksiin, joissa on 13 kerrosta ja yhteensä yli 1000 huonetta. Palatsia katsellessa tulee helposti mieleen, että tällaista palatsia ei enää varmasti koskaan rakenneta. Emme tiedä etukäteen, mitkä Potalan palatsin osat ovat avoinna vierailijoille. Useimmiten pääsemme terassikerroksiin, joissa sijaitsevat Dalai Laman yksityishuoneet. Palatsin uskonnollinen punainen osa on aina avoinna vierailijoille, ja tänne kerääntyykin pyhiinvaeltajia kaikkialta Tiibetistä. Täältä löytyy jättimäinen jalokivillä koristeltu Buddha-veistos, entisten Dalai Lamojen haudat sekä kiehtovia seinämaalauksia, jotka kertovat buddhalaisesta ja tiibetiläisestä arjesta vuosisatojen ajan.
Tänään vierailemme myös tiibetiläisten buddhalaisten pyhimmässä temppelissä, 600-luvulta peräisin olevassa Johkangissa. Pyhäkkö sijaitsee Lhasan vanhassa kaupungissa vilkkaiden basaarikatujen keskellä. Kaikkina vuorokauden aikoina voi nähdä pyhiinvaeltajia kumartelemassa tai makaamassa maassa temppelin edessä. Johkangin suurin aarre on kullalla päällystetty Buddha, jonka prinsessa Wen Chang toi tänne 650-luvulla. Hän meni naimisiin miehen kanssa, josta tuli ensimmäinen lama. Temppeli kertoo vierailijalle omalla kielellään lamalaisesta symboliikasta ja ikonografiasta. Päivän aikana nautimme yhteisen lounaan.
Päivä 8 – Tiibetin dramaattisia maisemia ja matka Shigatseen
Tämän päivän ensimmäinen pysähdyspaikkamme on Yamdrok-Tso -järvi. Lähestyessämme 4980 metrin korkeudessa sijaitsevaa Kamba La -solaa, sen dramaattinen kauneus tuntuu lähes taianomaiselta. Yamdrok-Tso -järvi näyttäytyy edessämme kuin satumaa, joka symboloi Tiibetin maiseman muuttuvaa luonnetta ja kauneutta. Järvi on tunnettu kristallinkirkkaasta vedestään ja turkoosin ja smaragdinvihreän vaihtuvista sävyistään.
Matkamme jatkuu 5 010 metrin korkeudessa merenpinnan yläpuolella sijaitsevalle Karo La -solalle. Täällä kohtaamme tämä päivän toisen ihmeen – jäätikön, joka levittäytyy maiseman halki kuin kristallista tehty joki. Alueen korkeus vastaa Everest Base Campin (EBC) korkeutta.
Myöhään iltapäivällä saavumme Shigatseen, maan toiseksi suurimpaan kaupunkiin, jossa on noin 50 000 asukasta. Lounais-Tiibetissä sijaitseva Shigatse on alueen toiseksi suurin kaupunki, ja sitä pidetään Tiibetin kulttuurisena ja uskonnollisena keskuksena heti Lhasan jälkeen.
Tänne majoitumme yhdeksi yöksi.
Päivä 9 – Kaupunkikierros Shigatsessa ja vierailu Tashilhunpon luostarissa
Lounais-Tiibetin hallinnollisena keskuksena toimiva Shigatse on erittäin merkittävä kaupunki poliittisesti, mutta sen uskonnollinen merkitys on vieläkin suurempi. Täällä sijaitsee arvostettu Tashilhunpon luostari, jossa asuu Panchen Lama, Tiibetin buddhalaisuuden toiseksi vaikutusvaltaisin uskonnollinen johtaja, Dalai Laman jälkeen.
Luostari rakennettiin jo vuonna 1447, se selvisi osittain kulttuurivallankumouksen tuhoista ja avattiin uudelleen vuonna 1980. Tänä päivänä siellä asuu noin 600 munkkia, joista kuutta pidetään "elävinä Buddhina". Luostarin rakennukset ovat arkkitehtonisesti ainutlaatuisia, ja sen sisätiloja koristavat kaikki lamalaisuuden Buddhat ja demonit. Sisällä meitä odottaa upea näky, 25 metriä korkea Buddha-veistos, joka on päällystetty kullalla ja koristeltu jalokivillä. Päivän aikana ehdimme nauttia yhteisen lounaan. Luostarivierailun jälkeen palaamme Lhasaan.
Päivä 10 – Chongching ja risteily Jangtse-joella
Nyt matkamme jatkuu yhteen maailman suurimmista kaupungeista, Chongqingiin, jonne matka taittuu lentämällä. Syvässä laaksossa sijaitsevaa kaupunkia kutsutaan usein "Vuorikaupungiksi" tai "Sumuiseksi kaupungiksi". Jyrkkien katujen vuoksi kaupungissa ei näe montaakaan polkupyörää – siinä kaupunki eroaa monista muista kiinalaisista kaupungeista. Täällä vanha ja uusi kohtaavat tavalla, jota vain harvat muut kaupungit pystyvät tarjoamaan.
Kaupunki kuului aikaisemmin Sichuanin provinssiin, mutta vuonna 1997 siitä tuli maakuntatason itsehallinnollinen kunta, kun Chongqingin kaupunkiin yhdistettiin naapurit Fuling, Wanxian ja Qianjiang. Kuitenkin kun puhutaan ruuasta, kuuluu Chongqing edelleen Sichuanin provinssiin. Sichuanin eli Szechuanin keittiölle on tyypillistä voimakasmausteinen ruoka. Ruoanlaitossa käytetään paljon chiliä ja punapippuria sekä myös inkivääriä, valkosipulia ja fermentoituja soijapapuja.
Chongqingissa pääsemme nauttimaan hotpot-nimistä herkkua. Chongqingin hotpotin juuret löytyvät Jangtse-joen köyhien venemiesten keskuudesta, mutta nyt se on suosittua koko provinssissa, ellei koko maassa. Keittoa täynnä olevassa lämpimässä padassa dipataan ohuita siivuja lihaa, kalaa ja vihanneksia. Chongqingin hotpot on makujen ja aromien sinfonia, joka syleilee aisteja. Jokainen suupala on kuin matka läpi Chongqingin kulinaarisen maiseman.
Myöhemmin illalla nousemme hienoon jokiristeilijäämme Jangtse-joella – joella, joka kiemurtelee Kiinan halki kuin keisarillinen lohikäärme. Risteilymme aikana pääsemme nauttimaan Jangtse-joen ainutlaatuisista maisemista mitä parhaimmalta paikalta.
Päivä 11 – Risteillen Jangtse-joella
Jangtse on maailman kolmanneksi pisin joki ja Aasian pisin joki. Se on toiminut niin elintärkeänä kauppareittinä kuin tärkeänä osana Kiinan sivilisaatiotakin. Sen varrella sijaitsevat kaupungit, kuten Chongqing, Wuhan ja Nanjing, ovat olleet kaupankäynnin ja kulttuurin keskuksia kautta historian. Jangtse-joen pato, maailman suurin vesivoimalaitos, on insinööritaidon ihme, joka on muuttanut alueen maisemaa ja taloutta hallitsemalla tulvia ja tuottamalla sähköä.
Joki ja sen pato symboloivat sekä Kiinan rikasta perintöä että sen pyrkimystä nykyaikaistamiseen ja jatkuvaan kehitykseen. Vuonna 2006 valmistunut Jangtsen pato on maailman suurin vesivoimalaitos ja teknisen mestaruuden muistomerkki. Se säätelee Jangtse-joen surullisen kuuluisia tulvia, tuottaa sähköä ja parantaa edellytyksiä laivaliikenteelle. Teknisestä edistyksestä huolimatta padon rakentaminen on aiheuttanut niin kiistoja kuin haasteitakin, kuten ihmisten pakkomuuttamista ja ympäristövaikutuksia.
Tänään saavumme jokiristeilijällämme Shuangguibergiin. Shuanggui-vuori sijaitsee maisema-alueella, jota ympäröivät rehevä vehreys ja kauniisti virtaavat joet – nyt saamme nauttia todella rauhallisesta hetkestä. Vuori on tunnettu ainutlaatuisesta kasvistostaan ja eläimistöstään sekä sen rinteille sirotelluista kulttuurijäänteistä (jos sääolosuhteet estävät vierailun Shuangguilla, järjestään vaihtoehtoinen retki). Muita valinnaisia retkiä voi varata ja maksaa jokialuksella.
Päivä 12 – Kolme rotkoa
Tänään tutustumme Kolmen rotkon alueeseen, joka on varmasti yksi luonnon upeimmista luomuksista. Aluksemme kulkee näistä majesteettisista rotkoista kahden ensimmäisen, Qutangin rotkon ja Wun rotkon, läpi.
Vaikka Qutangin rotko on lyhin, vain 8 kilometriä pitkä, se on tunnetusti dramaattisin. Kapein kohta on vain 152 metriä leveä. Täällä jyrkät kallioseinämät nousevat lähes pystysuoraan ja ympäröivät meidät majesteettisella läsnäolollaan, mikä on todella vaikuttava näky.
40 kilometriä pitkä Wun rotko tunnetaan hienovaraisesta ja hiljaisesta kauneudestaan. Alue on tiheän metsän reunustama ja sumun peittämä, mikä antaakin tälle maisemalle lähes mystisen luonteen. Pystysuorat jyrkänteet ovat niin jyrkkiä, että auringon säteet pääsevät vain satunnaisesti joelle, mikä luo jatkuvan vaihtelevan valon ja varjon paletin.
Nyt siirrymme pienempään alukseen, joka vie meidät rentouttavalle retkelle Goddess Stream -joen läpi, joka on yksi pienemmistä sivujoista, ja tunnetaan koskemattomasta luonnonkauneudestaan ja rauhallisista vesistään. Tällä retkellä saamme nauttia alueen ainutlaatuisesta kasvistosta ja eläimistöstä. Sääolosuhteista riippuen meillä voi olla myös mahdollisuus tutustua Shennong Streamiin, toiseen sivujokeen, joka tarjoaa samanlaista maisemallista kauneutta, alueen kulttuurista merkitystä unohtamatta.
Matkamme kolmen rotkon läpi päättyy Xilingin rotkoon, joka on rotkoista pisin ja syvin, yli 66 kilometriä pitkä. Xilingin rotko tunnetaan monimutkaisista virtauksistaan ja vaarallisista vesistään sekä historiallisesta merkityksestään – siellä on arvokkaita arkeologisia kohteita ja muinaisia kirjoituksia tuhansien vuosien takaa. Laivalla nautimme aamiaisen, lounaan ja illallisen.
Päivä 13 – Kolmen rotkon pato ja Yichang
Nousemme tänä aamuna laivasta ja teemme retken Kolmen rotkon padolle, joka ylittää Jangtse-joen Sandoupingissa, Xilingin rotkossa. Se on sekä maailman suurin pato että maailman suurin vesivoimala – Kiinan hallituksen mielestä padon rakennusprojekti jättää varjoonsa jopa Kiinan muurin rakentamisen. Tämä valtava pato on suunniteltu hallitsemaan joen tulvia, jotka ovat historiallisesti olleet suuri haaste, sekä tuottamaan sähköä Kiinan jatkuvasti kasvaviin energiatarpeisiin.
Pato on 2,3 kilometriä pitkä ja 185 metriä korkea, ja sen rakentaminen oli jättimäinen hanke, joka alkoi vuonna 1994 ja päättyi padon valmistumiseen vuonna 2012. Pato tuottaa valtavan määrän energiaa vesivoimalla, mikä edistää merkittävästi maan pyrkimystä käyttää enemmän uusiutuvaa energiaa.
Kolmen rotkon padon kiertoajelulla meillä on tilaisuus nähdä edistyksellisiä tekniikoita, joilla hallitaan veden virtausta padon suluissa, mikä on välttämätöntä joella kulkevien suurten rahtilaivojen navigoimiseksi. Päivän aikana nousemme maihin Yichangissa ja siirrymme suurnopeusjunaan, joka vie meidät Shanghaihin noin 7-8 tunnissa.
Päivä 14 – Kaupunkikierros Shanghaissa
Shanghain kaupunkikierroksen aikana saamme syvemmän käsityksen kaupungista, joka oli aikoinaan pieni kalastajakylä, mutta on tänä päivänä maailmanluokan metropoli, joka tunnetaan myös "idän Pariisina" ja "idän helmenä". Tutustumme silkin historiaan ja sen merkitykseen Shanghain taloudellisessa ja kulttuurisessa kehityksessä vierailemalla silkkitehtaan esittelytiloissa.
Kaupunkikierroksemme jatkuu kuuluisalle The Bundille, jossa vanhat pankki- ja rahoituspalatsit muistuttavat menneestä ajasta, jolloin kaupunki oli jaettu eri ulkovaltojen kesken. Näemme, miten Shanghain horisontti on muuttunut vuosien varrella. Täällä vanhat siirtomaatyyliset rakennukset sekoittuvat mielenkiintoiseen nykyaikaiseen arkkitehtuuriin. Kaupungin halki virtaava Huangpo-joki jakaa Shanghain kahteen osaan.
Vanhassa kaupungissa, jota ympäröi kehätie, ja jolla kaupungin historialliset muurit aikoinaan sijaitsivat, pääsemme kokemaan tunnelmaa historiallisesta Shanghaista. Vaikka monet rakennukset täällä ovat suhteellisen uusia, ne on suunniteltu perinteistä kiinalaista arkkitehtuuria mukaillen, ja ne antavat kävijöille elävän tunteen kaupungin menneisyydestä.
Yuyun puutarha, rauhallinen keidas aivan kaupungin sydämessä, on seuraava vierailukohteemme. Tämä Ming-dynastian aikainen puutarha esittelee meille klassista kiinalaista puutarhataidetta mitä parhaimmalla tavalla. Se onkin täydellinen paikka pohtia Shanghain dynaamista historiaa ja kaupungin kehitystä pienestä kylästä elinvoimaiseksi globaaliksi metropoliksi. Päivän aikana tutustumme myös Propagandajulistemuseoon.
Tutustuessamme näihin kohteisiin ymmärrämme enemmän kaupungin muutoksesta teollisen vallankumouksen ajoista aina nykyaikaiseen talousbuumiin.
Illalla kokoonnumme yhteiselle matkanpäätösillalliselle, jonka aikana on mukava palauttaa mieliin menneen kahden viikon mielenkiintoiset tapahtumat.
Päivä 15 – Kotimatka Shanghaista Helsinkiin
Tänään on aika sanoa hyvästit Shanghaille ja Kiinalle, aloitamme kotimatkan kohti Helsinkiä. Haluamme kiittää tästä kerrasta ja toivottaa sinut lämpimästi tervetulleeksi uudelleen TEMAn jännittävään maailmaan.
Tutustu myös Suuren Kiinan kiertomatkaamme klikkaamalla tästä!
Hyvä tietää
Matkan hintaan sisältyyReittilento Helsinki – Peking ja Shanghai – Helsinki, majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa, Tema-oppaan palvelut, matkaohjelman mukaiset kuljetukset, retket, sisäänpääsymaksut.
Yhden hengen huone lisämaksusta (tarkista hinta nettisivuilta varauksen hintaerittelystä tai asiakaspalvelusta).
Temamatkoilla matkustat pienemmissä ryhmissä
Temamatkoilla matka ja matkustaja ovat kaikki kaikessa. Yhdessä kohtaamme ihmisiä ja kulttuureja ja koemme ainutlaatuisia kokemuksia luonnossa – läheisellä, aidolla ja miellyttävällä tavalla. Ryhmäkokomme tukevat kaikkea tätä, ja se onkin yksi tärkeimmistä syistä, miksi monet valitsevat matkustaa juuri TEMAn kanssa. Vältämme liian suuria ryhmiä matkoillamme, jotta jokainen matka olisi jokaiselle matkustajalle ennen kaikkea arjen ylittävä elämys, josta jää muistoja elinajaksi!
Lue tärkeää tietoa viisumista ja passista
Passin on oltava voimassa vähintään kuusi (6) kuukautta matkan päättymisen jälkeen ja siinä oltava kaksi tyhjää sivua. Suomen kansalaisilta vaaditaan viisumi aina kun oleskelu Kiinassa kestää yli 72 tuntia. Viisumi ei sisälly matkan hintaan.
TEMA auttaa ryhmäviisumin hankinnassa (vähintään kaksi matkustajaa), jota varten tarvitsemme värillisen passikopion (passin ensimmäinen sivu). Sen voi syöttää 'Minun matkani' -alle tai lähettää sähköpostitse info@temamatkat.fi. Ryhmäviisumin hinta on 170 EUR ja se veloitetaan matkan loppulaskussa (maksua ei palauteta).
Voit myös hankkia itse viisumin Kiinan matkallesi seuraavalla kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
Kiinan viisumipalvelukeskus (Helsinki, Autotalo Kamppi)
tai
Visumservice, TEMA tekee viisumiasioissa yhteistyötä Viisumipalvelut -nimisen yrityksen kanssa. Visumservice on viisumipalvelujen asiantuntija ja sillä on toimipiste Helsingissä. Voit hankkia Kiinan viisumin ottamalla suoraan yhteyttä Visumserviceen, ohjeet ja hinnat löydät Visumservicen kotisivulta. Visumservice auttaa mielellään myös muiden viisumien hankkimisessa.
Matkustajatiedot: Lisäksi tarvitsemme lento- ja muita paikallisia varauksia varten kaikilta varauksen matkustajilta seuraavat tiedot: koko nimi (kuten passissa), syntymäaika, kansalaisuus sekä passin numero, myöntämispäivä ja viimeinen voimassaolopäivä. Ilmoita tiedot netissä Minun matkani -sivulla viimeistään viisi (5) viikkoa ennen lähtöä. Tiedot voi ilmoittaa myös sähköpostilla osoitteeseen info@temamatkat.fi.
Kiinaan saavuttaessa täytetään maahantulokaavake.
Valuutta
Kiinan juan (yuan, CNY).
Valuuttaa kannattaa vaihtaa jo kotimaassa ainakin ensimmäisiä matkapäiviä varten. Perillä vaihdat valuuttaa vaivattomimmin hotellien vaihtotoimistoissa. Ota matkakassa euroina (mieluiten 50 euron seteleinä, joiden vaihtaminen on helpointa) tai US-dollareina. Useimmat kansainväliset luottokortit käyvät maksuvälineenä hotelleissa sekä suuremmissa kaupoissa ja ravintoloissa.
Matkan hintaan sisältyvät ateriat on mainittu matkaohjelmassa, myös ruokajuomat yhteisillä aterioilla sisältyvät rajoitetusti (paikallinen olut, vesi ja virvoitusjuomat). Matkakassaa arvioidessasi muista, että Kiina on ostosparatiisi. Muista jättää tuliaisille tilaa pakatessasi matkalaukkua!
Juomarahat
Juomarahat eivät sisälly matkan hintaan. Suosittelemme, että varaat noin 500 CNY / henkilö juomarahoja varten. Tema-opas kerää juomarahat matkan aluksi yhteiseen kassaan ja huolehtii sen jälkeen juomarahojen antamisesta koko ryhmän puolesta kuljettajille, laukunkantajille, mahdollisille paikallisoppaille sekä ravintoloiden henkilökunnalle yhteisillä aterioilla.Jos haluat lisäksi jättää oman, henkilökohtaisen juomarahan, se ilahduttaa varmasti aina sen saajaa. Tema-oppaalta voit kysyä, millainen summa kulloinkin on sopiva.
Ilmasto ja vaatetus
Kiinassa etäisyydet ovat suuret, niin myös tällä kiertomatkallamme. Sää vaihtelee jonkin verran pohjoisesta Pekingistä etelään Guiliniin. Koko Kiinan säähän vaikuttavat kuitenkin monsuunisateet, mutta tilastollisesti vuositasolla sateisinta on etelämpänä. Voidaan sanoa, että kesä suomalaisen mittapuun mukaan kestää noin huhtikuun puolivälistä lokakuun puoliväliin. Kesällä ilmakosteus on korkea.
Tilastollisesti päivän ylin lämpötila on eri paikkakunnilla heinäkuussa 30 asteen paikkeilla, lokakuussa 18–26 asteen ja maalis–huhtikuussa 18–23 asteen välillä. Päivän alin lämpötila on tilastollisesti Pekingissä heinäkuussa 22 astetta ja loka- ja maalis–huhtikuussa 8 astetta, Guilinissa heinäkuussa 25 astetta ja loka- sekä maalis–huhtikuussa 11–16 asteen välillä ja Shanghaissa heinäkuussa 25 astetta, lokakuussa 15 astetta ja maalis–huhtikuussa 5–11 astetta.
Lähempänä lähtöpäivää kannattaa tarkistaa ajan tasalla oleva lähipäivien sääennuste netistä, esim. www.foreca.fi tai www.bbc.com/weather.
Ilmapiiri paremmissakin hotelleissa on suhteellisen epämuodollinen. Päivällä voi pukeutua vapaasti ja mukavasti. Muista, että olet melkein koko ajan liikkeellä. Mukavat, matalakorkoiset ja kumipohjaiset kengät ovat tärkeät (esim. Kiinan muurilla voi olla liukasta sateella ja sateen jälkeen).
Kesällä kannattaa pakata mukaan kevyitä puuvillavaatteita (hotellien pesulat toimivat hyvin ja nopeasti). Aikaisin keväällä ja syksyllä tarvitaan lämpimiäkin vaatteita, esim. villapuseroa ja takkia. Sateita voi esiintyä, joten sadetakki tai -viitta tai ainakin sateenvarjo ovat paikallaan.
Muuta
Bussit Kiinassa ovat hyvälaatuisia, mutta eivät aina yhtä mukavia kuin kotimaassa. Päiväohjelmaan sisältyvät bussimatkat ja kiertoajelut ovat kuitenkin suhteellisen lyhytkestoisia.
Huomaa, että Facebook ei toimi Kiinassa.
Kiinan sisäisillä lennoilla matkustajalla saa olla käsimatkatavarana vain yksi korkeintaan 5 kg painava laukku, jonka ulkomitat saavat olla enintään 55 x 40 x 20 cm ja ruumaan menevää kirjattavaa matkatavaraa saa useimmilla lennoilla olla 20 kg. Kiinan sisäisillä lennoilla ei saa käsimatkatavaroissa kuljettaa tupakansytyttimiä, magneetteja eikä alkoholia, virvoitusjuomia tai vettä ja ruumaankin menevissä matkalaukuissa vain avaamattomia pulloja! Nestemäisiä lääkkeitä voi kuljettaa käsimatkatavaroissa, mutta ne avataan ja tarkistetaan turvatarkastuksessa. Turvatarkastus on perusteellinen. Turvatarkastuksen jälkeen on mahdollisuus ostaa vettä, virvoitusjuomia ja taxfree-tuotteita. Matkalaukun on hyvä olla kestävää tekoa, sillä se joutuu koville lentojen vähemmän helläkätisessä käsittelyssä.
Lue lisää Kiinasta
Hyödyllisiä ja mielenkiintoisia lisätietoja maasta sekä ulkoasiainministeriön matkustustiedotteet löydät ulkoministeriön nettisivuilta www.formin.fi, Maat ja alueet -osiosta.
Vinkit & Artikkelin alta löydät oppaamme Janne Variksen: Kiinan monet kasvot
Lue myös
Yleistä passi- ja viisumiasioista sekä rokotuksista ja matkailuterveyteen liittyvistä asioista Hyvä tietää -osiosta ja Matkailijan terveysoppaasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta www.thl.fi.
Kirjallisuutta:
Mo Yan: Seitsemän elämääni (Otava, 2013).
Jung Chang: Villijoutsenet. Kolmen kiinattaren tarina (Otava, 1993).
Qiu Xiaolong: Punaisen sankarittaren kuolema (2021) ja muita dekkareita.