PatagoniaMatka Buenos Airesista Tulimaahan
Päiväohjelma
Talvi 2025/2026
Päivä 1 – Matka kohti Buenos Airesia alkaaLentomatka Helsingistä Buenos Airesiin ja suuri seikkailumme voi alkaa!
Päivä 2 – Buenos Aires – Tangon pääkaupunki
Saapuminen Buenos Airesin lentoasemalle, jossa tapaat Tema-oppaan. Päivän ohjelmaan vaikuttaa lennon saapumisaika. Lennon laskeutuessa aamupäivällä tai varhain iltapäivällä aloitamme heti kiertomatkamme ohjelman kaupunkikiertoajelulla tässä kauniissa suurkaupungissa, joka on perustettu jo 1500-luvulla. Itse kaupunki sijaitsee eteläisen Pampasin ja pohjoisen Rio de la Platan keskimaastossa. Buenos Airesin ydinkeskustan kaupunkikaava on säilyttänyt alkuperäisen muotonsa, joka muistuttaa shakkiruutukuvioita. Vuosisatojen kuluessa ja väkimäärän lisääntyessä syntyneet uudet kaupunginosat, ”Barriot”, luovat kaupunkiin oman viehättävän tunnelmansa. Buenos Aires muistuttaa hyvin vähän mitään muuta eteläamerikkalaista kaupunkia. Voimakkaiden eurooppalaisten tapojen ja piirteiden ansiosta Buenos Airesilaiset vaikuttavat olevan melkeinpä enemmän eurooppalaisia kuin eurooppalaiset itse. Kaupunkikiertoajelumme aikana näemme kaupungin tärkeimpiä nähtävyyksiä, kuten Casa Rosadan, katedraalin, elegantin Recoletan hienostokorttelin ja La Bocan satama-alueen. Myöhemmin päivän aikana ehdit tutustua kaupunkiin vielä omin päin. Illalla on vuorossa yhteinen tervetuloillallinen.
Päivä 3 – Vapaapäivä
Tämä päivä on varattu omille tutkimusretkille Buenos Airesissa, missä tutkittavaa riittääkin varmasti jokaisen makuun. TEMA-matkat järjestää myös joitakin ylimääräisiä retkiä, joista löydät lisätietoja tämän matkan hyvä tietää -osiosta.
Päivä 4 – Lentomatka Patagoniaan
Aikaisin iltapäivällä on vuorossa lentomatka El Calafaten kaupunkiin. Lentomatka kestää noin kolme tuntia ja perille saavumme myöhään iltapäivällä. Huomioithan, että lentoaikataulu voi muuttua lyhyelläkin varoitusajalla. Calafaten kaupunki sijaitsee Lago Argentino -järven eteläisellä rannalla, Santa Cruzin provinssissa, argentiinalaisessa Patagoniassa. Se on myös luonnollinen portti Los Glaciaresin eli jäätiköiden kansallispuistoon. Hotelliin majoittumisen jälkeen on loppupäivä varattu omille retkille, vaikkapa mielenkiintoisille kävelyretkille.
Päivä 5 – Perito Moreno, vaikuttava jäätikkö
Tämän päivän omistamme retkelle Los Glaciaresin kansallispuistoon, jossa sijaitsee yksi maan suurimmista nähtävyyksistä, Perito Morenon jäätikkö. Matkaamme bussilla halki Los Glaciaresin kansallispuiston. Päivän ensimmäisen pysähdyksen teemme näköalapaikalla, josta avautuu lähes satumainen näkymä kohti Perito Morenon jäätikköä. Jäätikkö on noin 1 km leveä ja 80 metriä korkea. Erilaisen kaikista maailman jäätiköistä tästä ”elävästä” jäätiköstä tekee sen jäämassan jatkuva eteneminen. Taianomaisen hiljaisuuden rikkoo silloin tällöin voimakas jyrähtely, kun jääpilarit tai -seinät putoavat alas järveen jatkaakseen omaa kulkuaan. Jäätikkö houkuttelee vierailijoita hiljentymään äärelleen, niin katselemaan kuin kuuntelemaankin sen salaperäistä ”puhetta” jäälohkareiden liikehtiessä. Jotta päivästämme tulisi mahdollisimman täydellinen, teemme noin tunnin pituisen unohtumattoman ”jäätikköristeilyn” Lago Argentino -järvellä, Perito Morenon eteläiselle puolelle.
Päivä 6 – Jäätikköjärvet ja jäävuori
Tämän päivän kokopäiväretkellä, jonka teemme laivalla Punta Banderasta (n. 50 km Calafatesta) näemme alueen kuuluisimmat jäätiköt. Aluksemme kuljettaa meidät ohi 30 metriä korkean Uppsalan jäävuoren, jonka upeat värisävyt, aina lumenvalkoisista syvän tummansinisiin, toimivat varsinaisina katseenvangitsijoina. Rantaudumme Onellinlahdella, jossa teemme lyhyehkön patikkaretken metsikön läpi Onellinjärvelle. Täältä saamme ihailla ainutlaatuisia näkymiä yli Onellin, Agassizin ja Boladon jäätiköiden. Päivän aikana nautimme kevyehkön lounaan. Myöhään iltapäivällä palaamme takaisin Calafateen.
Päivä 7 – Argentiinasta Chileen
Aamiaisen jälkeen on tullut aika jättää Calafate ja aloitamme bussimatkan kohti Chileä ja Puerto Natalesia, jonne majoitumme seuraavaksi. Ajomatka kestää noin 4 – 4.5 tuntia. Erityiset, karunkauniit maisemat levittäytyvät eteemme, idässä kohti horisonttia ja lännessä lepäävät Andit. Patagonian alue on yksi Amerikan harvimpaan rakennettuja alueita, jossa vallitsee miellyttävän rauhallinen tunnelma.Perillä pienessä Puerto Natalesin kaupungissa majoittaudumme hotelliimme. Tänään ehdit tutkia kaupunkia vielä omin päin. Ensimmäisten eurooppalaisten saapuessa näille seuduille asuivat täällä jo kawésqarintiaanit, jotka olivat asuttaneet aluetta mitä luultavimmin jo useita tuhansia vuosia. Euroopasta saapui saksalaisia, englantilaisia, walesilaisia, skotteja, kroaatteja, kreikkalaisia, italialaisia ja espanjalaisia. Tuolloin päätulonlähteen kaupungissa muodosti lampaiden kasvatus ja villa. Tänä päivänä turismi on merkittävin tulonlähde Puerto Natalissa, jonka asukasluku on noin 21 000.
Päivä 8 – Vajaahampaisia ja Torres del Painen Maailmanperintökohde
Jos jotain luonnonaluetta Patagoniassa voisi kutsua joko suureksi jalokiveksi tai kruunuksi, niin se olisi eittämättä Torres del Painen kansallispuisto, joka löytyy myös Unescon maailmanperintöluettelosta. Kansallispuisto sijaitsee noin 60 km pohjoiseen Puerto Natalesista. Se on siis päivän päämäärämme, mutta ennen sitä pysähdymme matkamme varrelle jäävällä Milodónin luola-alueella, joka koostuu kolmesta eri luolasta. Ensimmäinen ja suurin näistä luolista, jolla on syvyyttä 200 metriä, löydettiin vuonna 1896. Samasta paikasta on löydetty jo sukupuuttoon kuolleen Mylodon-nisäkkään jäännöksiä. Mylodon-nisäkäs on härän kokoisten maalaiskiaisten suku. Tämä kasvissyöjänisäkäs oli huomattavasti suurempi kuin samaan sukuun kuuluvat laiskiainen ja muurahaiskarhu. Mylodonit saattoivat painaa jopa 3000 kg. Todennäköisinä syinä lajin häviämiselle jo noin 10 000 vuotta sitten on pidetty tulivuorenpurkauksia ja ilmastonmuutosta.Kahvitauon jälkeen jatkuu matkamme kohti Torres del Painen kansallispuistoa. Täällä ei voi muuta kuin ihailla luonnon omia taideteoksia, kuten Laguna Amargaa ja Portería Sarmientoa. Tieltä käsin näemme Nordenskjöldin ja Pehoen järvet, reitillemme saattaa eksyä myös ylväitä guanakoja ja sympaattisia nandu-lintuja, joista kummatkin luokitellaan uhanalaisiksi. Päivän aikana teemme useita pysähdyksiä ja lyhyehköjä kävelyretkiä, muun muassa kauniiseen Salto Grandeen. Camping Pehoessa jää aikaa nauttia lounas, ja samalla voit ihailla unohtumattomia maisemia Torres del Painesin kansallispuistossa.Täältä suuntaamme Grayn jäätikköalueelle. Jäätikölle saavuttuamme teemme noin tunnin pituisen kävelyretken Pingo-joen ylittävää riippusiltaa pitkin. Pikkuhiljaa saavumme perille Mirador Graylle, josta on fantastiset näkymät järvialueelle, joka täyttyy Paine Granden jäälautoista. Myöhään iltapäivällä palaamme hotellillemme, Puerto Natalesiin.
Päivä 9 – Punta Arenasin kosmopoliittinen kaupunki
250 km etelään Puerto Natalesta sijaitsee Punta Arenasin satamakaupunki, joka on tämän päivän päämäärämme. Punta Arenas on alueen tärkein kaupunki. Kaupunki on yksi kansainvälisistä ”porteista” Antarktiksen alueelle. Jopa 15 maata pitää satamaa kotisatamanaan. Noin 30 maata on ilmaissut kiinnostuksensa lähteä mukaan kansainvälisen antarktisen tutkimuskeskuksen perustamiseen Magallanesin yliopiston yhteyteen, joka tulevaisuudessa tarjoaisi tukikohdan yli 500 tutkijalle. Kaupunki nähdään jo nyt ja tulevaisuudessa tärkeänä tutkimuskeskittymänä, josta löytyy tämän tieteenalan korkeaa asiantuntemusta. Punta Arena sijaitsee kahden maailman suurimman makeanveden vesivarojen välissä, Antarktisen ja Campos de Hielo Surin.Ennen Panaman kanavan valmistumista vuonna 1914 Punta Arena oli tärkein satamakaupunki Tyynenmeren ja Atlantin välillä. Juuri tämä loi edellytykset kaupungin edelleenkin kukoistavalle kosmopoliittiselle ilmapiirille, joka samalla vaikutti sen keskustan eurooppalaiseen tunnelmaan. Punta Arena on chileläisen Patagonian suurin kaupunki, jonka asukasluku on noin 120 000. Kaupunki on tunnettu myös korkeimmasta elintasosta koko Chilessä, vilkasta yöelämää unohtamatta. Shoppailu nähdään osana Punta Arenaa, alue on niin kutsuttua ”Zona Franca -aluetta”, joka käytännössä tarkoittaa kevyempää verotusta. Kaupungin talous perustuu pitkälti merenkulkuun, lampaiden kasvatukseen sekä öljy- ja kaasuesiintymiin. Ilta on varattu omille aktiviteeteille Punta Arenassa.
Päivä 10 – Tulimaa ja intiaaneja
Tänään meitä odottaa maailman eteläisin kaupunki Ushuaia, joka sijaitsee Tulimaalla ja on myös sen pääkaupunki. Ushuaiassa on noin 60 000 asukasta ja se sijaitsee Beaglen kanavan kupeessa. Kanava on nimetty Charles Darwinin mukaan, joka purjehti sen läpi vuonna 1832.Useista saarista muodostuva Tulimaa, Tierra del Fuego, jakaantuu Chilen ja Argentiinan kesken. Suurimmalla saarella, Isla Grande de la Tierra del Fuegola, sijaitsee Ushuaian kaupunki.Ensimmäinen näille leveysasteille saapunut eurooppalainen oli portugalilainen Fernão de Magalhães (Ferdinand Magellan). Hän purjehti tänne Espanjan lipun alla, vuonna 1520. Saaria asuttivat metsästäjä-keräilijät, joilla oli hyvin mielenkiintoisia nimiä, kuten selk'nam, alakaluf ja yágan. Ravintonsa he saivat erilaisista maalla asuvista eläimistä, merinisäkkäistä sekä muista merenelävistä ja kaloista. Rannoilla he valmistivat saaliinsa tulella, joka näkyi kauas merelle, mistä saaristo on saanut nimensä. Tänä päivänä nämä eteläiset intiaanikansat ovat vain pieni muisto ja heidän historiansa on traaginen, niin kuin useiden muidenkin intiaaniheimojen eri puolilla Amerikkaa. Matkamme jatkuessa maisemat avautuvat niin karuina kuin kauniin vahvoinakin ja ne tuntuvat jatkuvan loputtomiin. Ainutlaatuinen luonto tekee uskomattoman suuren vaikutuksen, joka on myös eittämättä Tulimaan suurin ylpeyden aihe. Tunne löytää itsensä “maailmanlopun pisteestä” on unohtumaton. Myöhemmin iltapäivällä palaamme takaisin Ushuaiaan. Ensimmäiset eurooppalaiset, jotka tänne saapuivat olivat brittiläisiä lähetyssaarnaajia. Tunnetuin heistä oli Thomas Bridges, joka rakennutti Ushuaian ensimmäisen talon. Hänen poikansa, Lucas Bridge, kirjoitti erittäin mielenkiintoisen kirjan isästään ja omista kokemuksistaan kasvaessaan osana intiaaniyhteisöä. Lucas oppi puhumaan yaganien kieltä yhtä hyvin kuin äidinkieltään englantia. Pääelinkeinot Ushuaiassa ovat kalastus, lampaiden kasvatus, kaasu- ja öljyesiintymät sekä ekoturismi. Tänä päivänä saamme ihailla maisemia bussista useamman tunnin ajan, toki pidämme taukoja sopivin väliajoin. Hotelliin majoittumisen jälkeen sinulla on aikaa tutustua kaupunkiin omin päin. Illalla nautimme yhteisen illallisen.
Päivä 11 – Tulimaan kansallispuisto ja matka rangaistusvankien junalla
Tulimaan ainoa kansallispuisto, Parque de la Tierra del Fuego, sijaitsee noin 12 km länteen Ushuaiasta, lähellä Chilen rajaa. Kohtaamamme luonto voi tuntua jopa ”vihamieliseltä”, mutta samalla sen kauneus jaksaa yhä ihastuttaa. Saavuttuamme Lapataian lahdelle ja Roca-järvelle näemme kanadanmajavien (istutettu 1948) rakentamia patoja ja pesiä. Samanaikaisesti juoksentelevat lähes kesyt kaniinit ympärillämme. Kaniineista on tullut jo eräänlainen Tulimaan tunnusmerkki. Opimme enemmän alueen kasveista ja eläimistä, jotka muistuttavat jonkin verran meille tuttua luontoa. Vierailtuamme kansallispuistossa nousemme ”maailmanlopun junaan”. Juna kuljetti aikoinaan rangaistusvankeja vankilasta Ushuaian läntisiin metsiin, jossa he kaatoivat tukki- ja polttopuita. Matkustamme noin 7 km pituisen matkan kapearaiteisella rautatiellä ja saamme samalla tuntuman alueen historiaan, joka tuntuu olevan yllättävän lähellä. Reittimme varrelle jäävät maisemat ovat lähestulkoon satumaiset. Illan voit viettää haluamallasi tavalla.
Päivä 12 – Vapaapäivä maailmanlopun tuntumassa
Tämä päivä on varattu omille tutkimusretkille Ushuaiassa.
Päivä 13 – Tangoesitys
Tänään on vuorossa lentomatka Buenos Airesiin, jossa vietämme kiertomatkamme viimeisen yön. Tänään saamme nauttia niin yhteisestä illallisesta ruokajuomineen kuin tangoesityksestäkin.
Päivä 14 – Kotimatka
Bussikuljetus lentokentälle ja kotimatka kohti Helsinkiä alkaa.
Päivä 15 – Saapuminen Helsinkiin
Saapuminen Helsinkiin. Nyt haluamme kiittää tästä kerrasta ja toivottaa lämpimästi tervetulleeksi uudelleen TEMA-matkojen jännittävään maailmaan.
Hyvä tietää
Matkan hintaan sisältyyEdestakaiset reittilennot Helsinki – Buenos Aires, majoitus jaetussa kahden hengen huoneessa, Tema-oppaan palvelut sekä ohjelman mukaiset kuljetukset, ateriat, retket ja sisäänpääsymaksut, ellei muuta mainita.Yhden hengen huone lisämaksusta (tarkista hinta nettisivuilta varauksen hintaerittelystä tai asiakaspalvelusta). Jos varaat lennot itse tai haluat muusta syystä osallistua vain itse kiertomatkalle, saat matkan hinnasta alennuksen (tarkista hinta asiakaspalvelusta).
Temamatkoilla matkustat pienemmissä ryhmissä
Temamatkoilla matka ja matkustaja ovat kaikki kaikessa. Yhdessä kohtaamme ihmisiä ja kulttuureja ja koemme ainutlaatuisia kokemuksia luonnossa – läheisellä, aidolla ja miellyttävällä tavalla. Ryhmäkokomme tukevat kaikkea tätä, ja se onkin yksi tärkeimmistä syistä, miksi monet valitsevat matkustaa juuri TEMAn kanssa. Vältämme liian suuria ryhmiä matkoillamme, jotta jokainen matka olisi jokaiselle matkustajalle ennen kaikkea arjen ylittävä elämys, josta jää muistoja elinajaksi!
Valuutta
Argentiinan peso (ARS) Chilen peso (CLP) Argentiinan ja Chilen pesojen vaihtaminen saattaa osoittautua vaikeaksi Suomessa. Paikallista valuuttaa voi nostaa suurempien kaupunkien pankkiautomaateista. Käteistä rahaa voi vaihtaa myös rahanvaihtotoimistoissa paikalliseksi valuutaksi. Mukaan kannattaa varata US-dollareita. Myös suuremmissa tavarataloissa ja ravintoloissa käyvät useimmiten yleisimmät luottokortit maksuvälineinä (ei aina). Matkan hintaan sisältyvät ateriat on mainittu matkaohjelmassa. Matkakassaa arvioidessa kannattaa huomioida muut ateriat, ruokajuomat (myös yhteisillä aterioilla), kahvit, virvokkeet ja juomarahat sekä mahdolliset tuliaiset ja matkamuistot.
Lisämaksullinen retki Tigren osavaltioon
Bussi- ja laivaretki Tigren osavaltioon, puolipäiväretki. Matkaamme läpi pohjoisen Buenos Airesin Tigreen, jossa kulkuvälineemme muuttu katamaraaniksi. Navigoimme nyt vaikuttavan Paranásin jokisuiston alueella. Tämän mielenkiintoisen retken aikana näemme erilaista Buenos Airesia - saaria, kalastajakyliä ja hienostuneita huviloita. Retken hinta on noin 60 USD, joka maksetaan paikallisoppaalle paikan päällä. Suosittelemme lämpimästi!
Juomarahat
Juomarahat eivät sisälly tämän matkan hintaan. Suosittelemme, että varaat mukaan juomarahoja varten 90 USD / henkilö. Tema-opas kerää matkan alussa juomarahat yhteiseen kassaan ja huolehtii juomarahojen antamisesta matkan aikana. Jos haluat lisäksi jättää oman, henkilökohtaisen juomarahan, se ilahduttaa varmasti sen saajaa. Tema-oppaalta voit kysyä, millainen summa milloinkin on sopiva. Juomarahakulttuuri on osa näiden maiden paikallista kulttuuria.
Ilmasto ja vaatetus
Argentiina on laaja pinta-alaltaan, mikä osittain vaikuttaa myös sään vaihtelevuuteen maan eri alueilla. Lämpötilaerot esimerkiksi pohjoisen subtrooppisen lämpöisen ja Etelä-Patagonian viileämmän ilmaston välillä saattavat olla suuret. Buenos Aires taas yllättää mukavasti ilmastolla, joka on tuttu Välimeren alueelta. Matkan ajankohta vaikuttaa luonnollisesti siihen, mitä kannattaa pakata mukaan. Muista, että olet melkein koko ajan liikkeellä. Hyvät matalakorkoiset ja kumipohjaiset kengät ovat tärkeät. Mukaan kannattaa pakata kevyitä puuvillavaatteita. Talvella, aikaisin keväällä ja syksyllä tarvitaan lämpimiäkin vaatteita, esim. villapuseroa ja takkia. Sateita voi esiintyä, joten sadetakki tai -viitta tai ainakin sateenvarjo ovat paikallaan. Pukeutuminen hotelleissa matkamme aikana on melkoisen vapaamuotoista. Lähempänä lähtöpäivää kannattaa tarkistaa ajan tasalla oleva lähipäivien sääennuste netistä, esimerkiksi www.foreca.fi tai www.bbc.com/weather
Muuta
Hyödyllisiä ja mielenkiintoisia lisätietoja maasta sekä ulkoasiainministeriön matkustustiedotteet löydät ulkoministeriön nettisivuilta www.formin.fi, Maat ja alueet -osiosta. Lue myös Yleistä passi- ja viisumiasioista sekä rokotuksista ja matkailuterveyteen liittyvistä asioista Hyvä tietää -osiosta ja Matkailijan terveysoppaasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen nettisivuilta www.thl.fi.